Antara Biskut dan Nasi

biskut nasi

“sretttt…sretttt…” kedengaran alarm hp saya berbunyi..

Saya bangkit perlahan-lahan… “Ahh ngantuknye…sambung ket lagi la…”hati saya berbisik..…namun beberapa minit kemudian saya bangkit juga walaupun dengan keadaan malas.. ketika itu jam di diding tepat 4.45 pagi…

Pili paip diputar..siap2, basuh muka dan ambil wuduk….terasa segar kembali…Saya kembali melihat jam, “awal lagi ni..mayang lu la.”, hati saya berbisik lagi.

“Parin! Parin!..bangun..bangun…sahur.., saya mengejutkan teman sebilik…Malas2 dia bangkit…dan kemudian dia terus ke bilik air.

Jam sekarang 520 pagi,.. waktu sahur masih ade 25 minit lagi..Hmm saya ke pantri..melihat samaada air sudah masak atau tidak. Ya sebelum solat tadi, saya sempat memasak air dahulu untuk dijadikan minuman sahur nanti….

…Air milo o panas telah siap…

“Kita nak makan ape ni lan” Tanya parin..Saya hanya tersenyum..sambil menunjukan sebungkus biskut yang sy beli selepas terawih tadi..Parin membalas senyuman,dan kemudian duduk bersila…..Ya bersahurlah kami berdua dengan biskut jagung bercicahkan air milo o panas…he

Emm ya, itu adalah pengalaman sy bersahur ketika belajar di universiti dahulu, dan saya pecaya pengalaman ini juga di alami oleh anda semua yang berjauhan dengan keluarga.

Namun kini, saya tidak lagi bersahur dengan biskut dan milo o…hidangan sekarang jauh sekali berbeza dengan duhulu..nasi berlaukkan udang, ikan dan macam2 lagi dihidangkan oleh ibu saya…memang best..he

Ya sebenarnya apa yang berbeza bukanlah antara biskut dgn nasi tetapi keseronokkan berpuasa dengan keluarga berbanding dengan berseorangan…hehe

ramadhan-mubarak

Itu hanyalah sekadar pengalaman saya yang saya sempat coretkan semperna Ramadhan yang mulia ini. Selamat Menyambut Ramadahan Al Mubarak. Semoga kita dapat penuhinya dengan amal ibadah. J

2 Komen

  1. adakah enry ini untuk membuatkan orang yang jauh dari keluarga sayu…

    p/s: oh.. sudah 7 tahun aku puasa jauh di KL

  2. heehe..iye kot..huhu..best wei duk umah..eehehhe


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

