Menghargai

menghargai

Kata orang, “kalau ingin diri dihargai, hargailah org lain dahulu”..

Entah lah, saya sendiri pun tak pasti kata-kata itu…..tapi yang sangat pasti adalah

… Allah pasti menghargai pada sesiapa yg menghargaiNya… surat Al Maidah ayat 54, “yuhibbuhum wa yuhibbunahu”. Dia (Allah) mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya”

Bila bebicara tentang menghargai saya teringat tentang satu cerita, dimana sy membacanya di dlm sebuah artikel…

Ianya bermula dengan seorang perempuan yang sedang menunggu untuk masuk ke pesawat. Untuk menghabiskan waktu, dia  membeli sebuah buku novel dan sebungkus kueh. Setelah itu dia pun menunggu di sebuah lounge dan ada seorang lelaki duduk di sebelahnya sambil membaca majalah.

Bungkusan kueh yang sama dengan yang dibeli perempuan itu terletak di antara keduanya. Saat si perempuan mengambil kueh dari bungkusan tersebut, Lelaki tersebut pun mengambil juga kueh.

“Kurang ajar, kenapa dia ambil kueh saya?” perempuan itu berkata di dalam hati. Kejadian itu pun berulang,hingga akhirnya hanya tinggal satu kueh sahaja lagi. Disebalik kemarahan perempuan itu, dia tidak berani berkata apa-apa karena dia tidak mahu berlaku pekara yg tidak di ingini di tempat umum.

Setelah itu, perempuan itu menunggu, apa yang akan lelaki tersebut akan lakukan dengan kueh  terakhir tersebut. Ternyata lelaki tersebut mengambil kueh yang hanya  tinggal satu itu dan membahagi dua kueh tersebut. Setengah kueh itu dimakannya, dan setengah lagi diberikan kepada perempuan tersebut. Perempuan itu pun naik marah dan akhirnya meninggalkan lounge tersebut untuk segera masuk ke pesawat.

Sesampainya di pesawat, perempuan itu membuka tas tangannya, dan apa yang dia temukan? Sebungkus kueh yang dibelinya! Ya.. Ternyata, kue yang dimakannya di lounge tadi  adalah milik lelaki tersebut, dan lelaki tersebut pun tidak marah sama sekali saat dia memakan kuehnya, malahan membahagi kueh dengannya.

Perempuan itu pun merasa sangat bersalah, namun, sudah terlambat. Tiada lagi kesempatan untuk meminta maaf, yang ada hanya penyesalan yang amat mendalam.

Ya…belajarlah menghargai org lain,,, terutama mereka yg berada disekeliling kita, ibu,bapa..guru2..rakan2..suami isteri dan sebagainya. Saya juga ingin minta maaf kepada semua jika selama ini saya tidak menghargai anda semua.

Sekadar  renungan…

Terkadang “menghargai” juga bererti“memahami”.
Terkadang “menghargai” juga bererti “mencintai”
Terkadang “menghargai” juga bererti “menghormati”
Terkadang “menghargai” juga bererti “berkorban”

Sekian..maaf lame x update..Salam.

Advertisements

3 Komen

  1. artikel yg sgt berharga… 🙂

  2. syahdunya post…… cerita skit pengalaman di Pulau Perhentian..

  3. Lot: Tq2..artikel yg ak bc tu mmg bgs..hehe.
    Gembes: pjg nk cite sini..tp yg plg menarik snokeling kawe jmp ikan yu..huhu


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s