Mencari Cinta..

“Eh ko nak pengang ape lan? Aku dah dapat pengang dah” senda risman kepada saya sambil mengangkat gengaman tangannya dengan sha.

Melihat tiada respon dari saya..dia dan isterinya ketawa besar…

”ape la abang ni kesian kat abg lan” ..sambut sha sambil senyum meleret.

“xpe dia ni mmg ssh berasa hati..hehe” man ketawa lagi

Dalam hati saya berbisik..”cis man ni nk kene kan aku ni..jg ko”

“Cepat kawin lan..best tau..hehehe..” ketawa sinis lagi dari risman.

“Iye la abg lan, kitaorg nk tggu pergi makan nasi minyak kat Terengganu ni” Sha pula terikut2 rentak suaminya…

Ya..minggu lepas sahabat baik saya datang ke UTM, katanya ade jemputan kawin berdekatan kawasan ini, namun saya tahu, itu hanyalah alasan untuk dia bersama isterinya bercuti di sini…iya la org baru kawin..he.( sori ye man..hehe).

Hmm..ya.. sepanjang kami bersama..tak habis2 mereka ni “mengenakan” saya.. geram juga di buatnya..he. emm..tp seimbas melihat kemesraan dua org merpati sejoli ni..saya merasa turut gembira, alhamdullilah, semoga mereka terus bahagia sehingga ke syurga abadi..:)

kenangan man kawin

kenangan man kawin

Mengulas berkenaan dengan “kawin”.ermm..sudah tentu saya juga ingin berkahwin.. err namun sampai sekarang sy masih “mencari cinta”…

Nanti dulu, jgn salah fham…. mencari cinta mcm mane tu..err sebenarnya, sy terfikir..adakah saya benar2 kenal tetang cinta saya??

Saya cuba cari jwbpan utk persoaalan itu,

Banyak buku2 sy beli, termasuk juga novel2 islamik..hmm setelah melahap sebahagian buku2 ini..terasa diri masih kerdil dalam mengenalli Nya..Apabila saya berjumpa dengan rakan2 seusrah pula, mereka bergitu khusuk mengenali Nya, hadis dan Al-Quran menjadi bualan dibibir mereka..ya..sekali lagi diri terasa kedil dalam mengenali Nya…..Dan apabila memasukki masjid.. kebanyakan jemaan khusuk mengenaliNya..ya.. teryata diri ini tidak setanding dengan mereka..

emm..sy terfikir..”adakah aku benar2 layak utk berumahtangga sdangkan ilmu ku tidak seberaba..adakah aku benar2 bersedia?? Dan yg plg penting adakah aku benar2 kenal cinta ku??”

Ya..cinta yang saya maksudkan adalah cinta kepada Allah.

Hati saya berbisik “Ternyata aku masih belum mengenali Mu seadilnya ya Allah..maka layakkah aku mencintai yang lain sebelum aku MencintaiMu sepenuh hatiku”.

Cerita ini sekadar utk renungan..:)

Aku ini Jahil dan Lemah…

Semalam telah berlalu…adakah esok akan ku temui lagi…entahlah, entahlah, entahlah..jiwaku merintih kesedihan..andainya aku tidak lagi diberi kesempatan untuk menjenguk hari esok, adakah aku ini cukup bersih untuk mengadapMu?..aku tunduk, sepi sendiri…tanpa ku sedari air putih menjalar di pipiku…

hati ku meritih lagi…tak mungkin..tak mungkin..tak mungkin! Aku sgt kotor, aku sgt hina, aku sgt jahat… aku Mengharap, aku memohon pada Mu ya Allah supaya aku diberi kesempatan lagi untuk memohon ampun dan taubat dariMU ya Allah.

aku Menangis, aKu Meratap, mengenang dosa-dosa yg telah ku lakukan hari ini,semalam dan sebelumnya..adakah aku akan mendapat keampunan Mu Ya Allah..

Ya Allah, aku bukanlah ahli surga
Usiaku setiap hari terus berkurang
Sedang dosaku terus bertambah
Dosa-dosaku laksana hamparan pasir
Bagaimana aku menanggungnya
Dan aku tidak akan kuat menahan siksa neraka
Ya Allah, aku datang kepada Mu dengan beban dosa-dosaku
Wahai Dzat Yang Maha Agung terimalah taubatku dan ampunilah dosaku
Ya Allah kabulkanlah doaku pada Mu
Karena Engkaulah yang dapat mengampuni dosaku
Dan sekiranya Engkau menolaknya,
maka siapakah yang ku harapkan selain Mu.

aku ini jahil tentang agamamu Ya Allah….malah dalam doa2ku aku sentiasa memohon agar mendapat rizeki yg baik, isteri yg solehah, anak2 yg soleh serta solehah, diberi darjat dan kekuatan ..namun pantaskah aku memohan kebaikkan ini dari Mu Ya Allah.. sedangkan secubit Quran itu pun tidak dapat aku hayati sepenuhnya.. sedangkan solatku umpama melepas batuk di tangga…sedangkan dadaku sering di rasuk syaitan durjana …air jernih semakin deras mengalir di pipiku…ahh tolonglah..tolonglah Ya Allah….” jangan hukum aku kerana kejahilan aku..Kau berikanlah aku pengetahuan tentang apa yg aku tidak ketahui”..

Aku meritih lagi…Ya Allah aku ini lemah, sgt2 lemah… malah sukar bagiku untuk menjaga kurniaanMu .. teramat sukar bagi ku menjaga pandangan ku.. teramat sukar bagi ku menjaga percakapanku.. teramat sukar bagiku menjaga pendengaranku… sebak dada ku semakin membuak2.. ahhhh… aku mohon.. aku sgt2 bermohon kepadaMu Ya Allah..

Aku ini lemah ya Allah, aku perlukan pertolongan diriMu ya Allah. ….ya Allah Jika kurniaanMu menyebabkan aku lupa padaMu..janganlah Kau hukum aku ya Allah..sebaliknya kau kasihanilah aku, kau berilah aku kesedaran ya Allah..aku sangat memohon padaMu ya Allah

. Bukankah Engkau berfirman, jika aku berdoa kepada Engkau, akan Engkau makbulkan permohonanku ya Allah (Tawasul). Ampunkan lah aku Ya Allah kerana kejahilan dan kelemahan ku ini ..Ya Allah, Ya Rahman..Ya Rahim..Amen.