Bersangka Baik..

“Tuk..tuk..tuk”

Sejurus kemudian pintu bilik saya di kuak.. “Assalamualaikum En Azlan..boleh kami masuk”..

“Waalaikummusalam..sila,” jawad sy sambil tersenyum..

Kelihatan beberapa pelajar.. mereka nampak takut2 sahaja..kecuali si Firdaus..pelajar yg agak rapat dengan saya..

ketuk pintu

“hmm ya..ade ape yg boleh saya tlg..? tanya saya dengan nada yg tidak tinggi dan tidak pula terlalu rendah..

“ hmm mcm ni Encik..kami ade masalah sikit dengan kumpulan yg encik bahagikan tu” ..Firdaus memula bicara..

“hmm masalah mcm mane tu firdaus..boleh terang kan”..tanya saya lebih lanjut

“macam ni Encik, salah srg ahli kumpulan kami tu..xbuat keje..dia tu pemalas la encik”..terang firdaus bersunngguh2.. sementara yg lain hanya kelihatan menggangguk sahaja..

“ oh mcm tu masalahnya…siapa nama dia?”

“ amin encik..” celah salah seorang pelajar..

“hmm ok..mcm ni, nanti bagi tau dia..saya nk jumpa……hmm tp ape pun kumpulan awk tak boleh ditukarkan..sebabnya awk semua satu kumpulan, jadi kalau ade ape2 masalah awk harus selesaikan secara berkumpulan..kalau dia tak beri kerjasama sekali pun, awk semua harus beri teguran”..tegas saya bersahaja”

Beberapa hari kemudian.. amin datang ke bilik saya..

“Ya encik..encik nk jumpa saya ke” ..suaranya terketar2..

Saya hanya tersenyum..” macam ni min, saya dapat laporan yg awk tak beri kerjasama dalam kumpulan, boleh awk jelaskan kenapa?

Terdiam seketika..

“sebenarnya saya ade masalah sedikit di kampong, encik..” jawab amin dengan nada yg pelahan.. wajahnya kemudian kelihatan bertukar muram dan sedih..

“ kenapa min…” saya bertanya dengan lebih lanjut..

“ibu saya selalu sakit..memang setiap kali hari minggu saya balik ke kampong..jadi mmg sy xde mase untuk membuat kerja kumpulan ini”..jelas amin pelahan, dengan menundukan wajahnya.

Saya menarik nafas pelahan..”dalam hati saya berbisik kesian juga budak ni”..

“Hmm awk ade bgtau kawan2 awk hal ni?”..ty saya

“tak encik”

“hmm ok..mcm ni awk sepatutnya bagi tau masalah ini kepada kawan2 awk yg lain..mungkin diorg nnt boleh beri tugas2 yg lebih ringan kepada awk..”

Kemudian tambah sy lagi “hmm kalau pn awk ade masalah…awk tak boleh lepas tangan mcm tu je..awk kene pastikan semua tggujwab awk semuanya selesai,..tak kiralah pada ibu, atau pun kumpulan..”

Hmm ya..itu adalah pengalaman sy ketika mengajar di UMT selama satu semesta pd tahun 2007 dahulu..kini sy rasa tak sabar untuk menyambung tugas itu lagi..:)

Hmm sebenarnya di sini saya ingin menceritakan tentang masalah “syakwa sangka”..ya kadang2 kita selalu bersangka buruk kepada seseorang.. sebenarnya ini lah penyakit yg menyebabkan umat islam kita berpecah.. ya jika dilihat dari kes di atas, hanya kes kecil kita bersangka buruk pada kawan kita.. padahal kita tidak mengetahui ape masalah sebenarnya..

bersatu dengan islam

Gambar: hiasan

Nasihat saya, lihat la seseorang dari aspek kebaikan nya..bukan keburukannya.. InsyaAllah kita dapat melihat apakah hikmah disebalik tindakannya. Dan jikalau pn sseorg itu melakukan kesalahan, tegurlah dengan cara yg baik..bukan mengejek dan cercanya…dan bagi pihak yg melakukan kesalahan pula, lapangkan lah dada untuk menerima teguran..kerana kita semua adalah lemah..Fikir2kn.

Advertisements

Jiwa yang Ku Rindu

pintuemasdimakamrasullulah

Tentang rahsia kemenanganmu atas musuhmu dan

Kekalahanmu atasnya, tahukah kau!

Ketika jiwa-jiwa mereka terjalin dengan jiwamu, kau raih kemenangan,

Ketika jiwa-jiwa mereka terberai dari jiwamu, kau gamit kekalahan,

Sungguh, dalam diri manusia tersembunyi zamrud mutiara:

Manakala kau pimpin dan kau pandu mereka,

Mereka akan cari dan ikuti jejak langkahmu;

Manakala kau dipimpin dan di pandu mereka,

Mereka akan tuntut ketundukan dan kepatuhanmu;

Tentang hal ini, aku pun ingin menyampaikan puisi-puisiku padamu,

Dari alam malaikat atau manusiakah kau;

Terangkan kepadaku, kemuliaanmu sirnakan kekuranganku,

Aku lihat kau manusia sama saja;

Namun, aku amati kitab, berbudimu sungguh mulia,

Berkat, atas siapa jadikan akhlakmu sebagai mazhabnya,

Kerena , kaulah cahaya bertabur pesona,

Tak ada syakwa bagiku, kaulah roh semesta

Kaulah teladan yg dirindui jiwa-jiwa,

Tak kuasa aku jelaskan kehadiranmu;

Bergitu nyata jelaskan kehadiranmu

Tak mungkin kutolak hadirmu di sini

Hanya sepatah kata, kaulah akal luhur hakiki..wahai Rasulku.