Berwaspada dengan cinta

Bila saya letak tajuk ade perkataan cinta sudah tentu vote pd tajuk saya akan meningkat…saya pn tak tau kenapa?..jadi kali ni saya nk cerita satu pengalaman saya…

bas

Ketika menaiki bas ke UTM, saya secara tak sengaja terdengar perbualan 2org sahabat..

“ aku cinta sangat la kat dia, ape nk jadi aku ni” kate si A.. diam seketika..

Bersebelahan dengan si A adalah seorg pemuda yg umurnya lebih kurang sebaya dengan si A, rambutnya ditutupi kupiah putih dan berbaju kemeja lengan panjang…namun wajahnya tidak jelas kelihatan dari sit belakang …

Dalam hati saya menduga…”sahabat si A ni mesti byk ilmu dan kelihatanya dia ni seorang pendengar yg setia”…

kemudian si A menyambung lagi, “aku nk bagi tau dia, tp aku takut dia tak terima aku la…” wjahnya bertukar muram senja..

“kenapa ko rasa mcm tu” sahabat si A bersuara..

xtau la, aku rasa kadang2 dia ni suke kat aku, kadang2 pula aku rs dia ni langsung xde perasaan kat aku” keluh si A..

mcm ni la..aku sarankan dua pekara kepada ko.. sama ade ko terus masuk meminang dia, atau ko terus tinggalkan dia…” jawab sahabat si A

kalau ko da sedia nk kawin dan rasakan diri sudah x terkawal lagi dan x tahu mcm mane ingin menurunkan rasa cinta itu, masuk la meminang…..tapi kalau ko rs diri msih xsedia utk kawin, tinggalkan la dia tu dulu…InsyaAllah kalau ko ade jodoh dgnnya tak ke mana” jelas sahabat si A

Kemudian dia menyambung lagi..” aku bukan ape, aku takut ko cinta kepada si dia lebih dr cinta ko kepada Allah…nauzubillah,,..ketahuilah ko, jangan la sekali kali ko mencintai sesuatu melebihi cinta ko kepada Allah, kerana yg demikian itu boleh menyebabkan ko gelisah yg xpernah padam,…” diam seketika..…

kemudian dia menambah lagi..” ingatlah kisah cinta laila dan majnun yg akhirnya majnun mati kerana cintanya pada laila…kisah Firaun yg cintakn kedudukan yg akhirnya mati kerana kedudukannya itu dan kisah Qarun yg cintakan harta dan akhirnya mati kerana hartanya…dan jgn ko juga mati kerana si dia tu”.. sahabat si A bergurau, namun dalam nada berpengajaran..

Sahabat si A ini tampaknya ingin meyakinkan lagi si A..lalu dia menambah lagi,

kita ni umat islam akan berasa bahagia kalu kita dapat menjauhi keluhan, kesedihan, dan kerinduan..bergitu juga jika kita dpt mengatasi keterasingan, kesunyian dan keterpisahan”..

cinta Allah

Hmm ..saya mengeluh sendiri,.. perbualan mereka xtamat di situ, namun saya rasa tak perlulah saya teruskan…hmmm ,Ya kate2 sahabat si A ni btl2 memberi pelajaran kepada saya…kemudian saya teringat satu ayat…

“ Dia mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya.” (surah Al Maidah:54)

Ya..berwaspadalah dengan Cinta selain–Nya , Namun cintailah kepada Allah yg maha Esa, kerana kita akan di cintaiNya sebagai mana ayat di ats….

5 Komen

  1. ni doc cinta ke apa

    duk sibuk cakap pasal cinta ni…awek dah ade blum…
    or lebih tepat lagi calon isteri solehah??? 😮

  2. hehehe..bakpe ade calon ke..huhu

  3. Cinta hanya boleh dirasai oleh orang yang bercinta sahaja…

  4. kalau mahu berkahwin, gunakan saloran yang sah macam websiite http://www.baitulmuslim.com

  5. siape kah gerangan kamu ni..hehe..promote jer nmpk ni..kene byr nih..he


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

