Khusyukkah kita dlm solat?

Panas terik membahang kulit… ….teriknya seakan menyengat seluruh makhluk di muka bumi..Memijar dan merenik terasa di seluruh tubuh.. ditambah pula dgn kepanasan hati yg masih belum reda……hmmm hanya ucapan selawat dpt di alunkan .. mudah-mudahan dapat menenangkan semuanya…

ahh..hati ini memberontak lagi, pelbagai persoalan dtg di benak fikiran…knp harus dia tanya sebegitu, knpa dia harus hentam aku dengan persoalan itu….hati yg panas trusik jg dengan hasutan jahat itu…..namun naluri ketakwaan tidak mau mengalah dgn pujukn syaitan ini…. cuba jg perkuatkan diri….

presentation

Hmm ya….2 hari lepas sy telah membentangkan projek master saya.. dalam perbentangn itu mmg byk pensyarah2 tanya, ade seperti ingin memberi pertolongan pada projek sy, dan ade juga seperti ingin mencari kesalahan pada projek saya… mmg trasa agak panas hati saya..namun saya kuat kan diri untuk tidak memperlihatkannya sewaktu perbentangn itu..

Setelah selesai sesi perbentangn saya ke masjid utk tunaikan solat….harapan saya agar hati saya lebih tenang…

Setelah solat sy bersandar dijendela masjid …..”isk aku tak khusuk la..” hati saya berkata sendirian, menyesal pula saya rskan, hanya ucapan istighfar sahaja mampu di bisikan… ya hati saya masih memikirkan hal perbentangn semasa solat td.. berjaya jg syaitan ini menghasut…”lemah sungguh iman ini”…

Sy cuba mencari jwpan knpkan saya tak khusuk dlm solat…hmm dan akhrnya saya ketemu satu jwpan yg saya rasa saya tidak lakukan smasa solat itu…

Ya.. bukan senang utk khusuk dlm solat…berikut sy ambil dr petikan sorg sahabat penulis blog…

“Untuk khusuk dlm solat kita perlulah memahami dan mendalami mksud2 dalam solat..kebanyakkan umat islam terutamanya rakyat Malaysia hanya mengikut..tanpa memahami mksud2 di sebalik ayat2 dalam solat…”

solat-1

Hmm setelah sy terbaca petikan ini, sy rasa saya perlu berkongsi dgn shabat2..Adalah sangat perlu utk kita faham dengan teliti semua bacaan2 dalam solat..dan InsyaAllah mudah2an ianya dapat membantu kita lebih khusuk dlm solat…

Layarilah blog: http://aisyahhumairahikram.multiply.com/journal/item/79, utk mengetahui maksud2 dlm bcaan solat…atau taip sahaja di google “terjemahan solat”

Sama2lah kita meningkatkan kualiti solat….=p

1 Komen

  1. ade yg kate khusyuk ditarik dari umat akhir zaman. Wallahualam


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

