BermulaLAH ‘Teknik belajar’ dengan AL-QURAN

Sssetttt…sssett, hp diats meja saya yg disilentkan bergetar….Saya pun terus mengambilnya, dan memicit butang pada hp..msg deliver dari seseorg yg sy amat kenali…lantas sy membaca msg itu..

”salam…sbjk sem nie semua byk yg membaca la , doh la sy ssh nk ngigat, awk xdok cara2 nk menghafal ke..” begitu la lebih kurang persoalannya…

”ok awk tgk blog sy nnt yer..nt saya beri beberapa kaedah”…spantas kilat sy menjwbnya..tanpa melihat butang pd hp..

Ramai sahabat2 saya cakap, ’terre la mu nie lan, sambung master tu’ …Sebenarnya..tiada kelebihan pada sesiapa pun, yg penting kita perlu BERUSAHA..

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri
mengubah nasibnya”

Maksud Surah Ar-Ra’d ayat 11

Ya, tp memang perlu mengetahui sedikit rahsia/teknik2 yg betul dalam pembelajaran ini…Antaranya adalah seperti berikut;

  1. Doa dan Niat
  2. Aturkan Sasaran, Cita-cita dan Matlamat
  3. Rancangan atau Pelan Tindakan
  4. Taat, Yakin dan Cintai Ilmu
  5. Usaha yang Berkekalan

Maklumat ini saya dapat dari serorang sahabat yg juga penulis blog..Hmmm..ya, kebanyakan pelajar, yang gagal di dalam pelajaran mereka bukan kerana malas ataupun lemah. Mereka sebenarnya menghadapi kesukaran ataupun tidak mengetahui cara-cara mengulangkaji pelajaran mereka.

Terdapat beberapa kaedah yang dapat membantu pelajar-pelajar sebagai panduan.

1. Menyediakan jadual pembelajaran secara sistematik.

2. Rutin belajar yang sama pada tiap-tiap hari bagi melatih otak menerima tabiat belajar.

3. Pilihlah masa untuk mengulangkaji sewaktu semangat belajar di tahap maksimum.

4. Elakkan perkara-perkara yang mengganggu proses pembelajaran. Ahli keluarga harus bertolak ansur dalam memberi ruang untuk anda belajar.

5. Nota yang telah dibuat hendaklah diulangkaji pada hari yang sama.

6. Anda akan mendapat lebih manfaat sekiranya anda mempunyai matlamat belajar.

7. Elakkan belajar di tempat yang boleh menyebabkan rasa mengantuk.

8. Belajarlah dengan tujuan menimba ilmu bukanlah sekadar untuk lulus peperiksaan.

Pelajar-pelajar yang kandas adalah pelajar-pelajar yang :

1. Tidak mempunyai jadual belajar yang tetap dan hanya bergantung kepada “mood” untuk belajar.

2. Tidak suka mengulangkaji pelajaran dan selalu mengulangkaji pelajaran di saat-saat akhir peperiksaan.

3. Mengganggap TV dan lagu dapat membantu memudahkan mengulangkaji pelajaran.

4. Belajar semata-mata untuk peperiksaan.

Itu secara fakta/umumnya tetang teknik2 belajar yg saya ambil dari sebuah buku..mmg saya sediri pn kadang2 termasuk juga dalam golongan yg dikatakan sebagai terkandas itu,.. tapi kita aruslah memperbaiki diri kita agar tidak termasuk dalam golongan itu dari masa ke semasa…

Bagi saya, teknik menghafal seperti yg ditanya dalam msg di atas…mmg bnyak.. namun ade satu kaedah yg biasa saya guna..

Apabila saya membaca, saya akan memahami ape yg saya baca..kemudian saya pejamkan mata..saya cuba ingat apa yg saya bace..dan selepas itu saya tulis pada kertas, dalam bentuk nota rigkas.. kemudian saya baca lagi nota ringkas itu, pejamkan mata, ingat, dan tulis lagi..alhadullillah stkat ini saya dapat menggigat ape yg sy perlu ingat…Teruslah ingat NOTA itu, dari hari ke hari.. JGN SEKADAR hari ade mood jer..

DAN JGNLAH kita lupa MEMBACA Al-Quran juga..kerana di situLAH juga punca PENAJAM FIKIRAN dan KEDAMAIAN hati.. tanpa Ketenangan mana mungkin KITA dapat MENGHAFAL pekara yg BAIK..

CARILAH ILMU untuk KEredhaanNYA

saya nk kamu carikan satu drawing kapal, kemudian analisis dimensinya, dan terbitkan satu rumus yang berkaitan dan seterusnya buat satu programming untuk rumus tersebut, hantar sebelum midterm yer‘..saya menarik nafas agak dalam, dan mengembusnya pelahan2.. kerana ini adalah tugasan yg ke-3 yg perlu di siapkan .. dan agak sukar bunyi tugasan itu..rungsing juga dibuatnya.. tp apa2 pun saya perlu lakukan juga.

Pada anggapan saya bergitulah kehidupan seorang PELAJAR kot.. walaupun tidak seperti bekerja, yg penat lelah seharian..namun setelah pulang kerja mungkin penat itu terubat dan tidak lagi perlu memikirkan masalah-masalah kerja LAGI. Berlainan dengan belajar walupun tidaklah sepenat kerja, namun berban tekanan ditanggun sehingga berhari-hari selagi tugasan mereka tidak siap..

universiti teknologi malaysia, skudai

ya sekarang saya masih seorang pelajar juga, tahun ni da masuk tahun ke 7 saya di UTM Skudai.. selepas saya tamat pengajian peringkat Ijazah sajana muda, saya diarahkan untuk sambung lagi ke peringkat Master oleh UMT.. namun sempat juga saya mengajar satu semesta di UMT.. hmm sekarang saya rasa dah lali dengan persekitaran di UTM nie..

di utm sy dikehendaki menyambung dalam bidang ‘mechanical marine’ , memang agak berbeza dengan bidang di peringkat ijazah dahulu ‘mechanical pure’. . dulu saya merasakan ‘isk ape ni perlu ke aku amik bidang ni’…namun setelah satu semesta, saya rasa amat bersyukur.. dalam hati saya berbisik ‘memang patut pun aku amik bidang ni’..

ya, kerana ape..kita lihat la para-para sarjana/imuan islam.. seperti ibnu battuta, al-khawarizmi, ibn Rusyd, ibn sina dan lain2..mereka menguasai pelbagai cabang ilmu.. saya sangat kagum dengan mereka semua.. mereka mencari ILMU kerana ingin membuktikan KEKUASAAN ALLAH SWT..sugguh mulia tugas mereka.

hmm.. jadi apa yg perlu dterjemahkan di sini, hendaklah kita BERUSAHA BERSUNGGUH2 untuk mendapatkan ILMU.. tidak kiralah dimana sahaja kita berada, universiti, masjid atau tempat kerja.. carilah ILMU bukan hanya kerana harta, tapi kerana MATLAMAT UTAMA UTK MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH SWT.

CINTA adalah PERGORBANAN

Salam, cinta tidak pernah lari dari seseorang..dalam kaca tv, majalah,akhbar harian dan sebagainya byk berbicara tentang CINTA…

laila..laila..laila..bergitulah betapa cintanya si majnun kepada laila sehinggakan tidak menghiraukan dirinya dipandang hina masyarakat ketika itu..bertapa hebatnya cinta mereka, sehinggakan sanggup MEMPERTARUHKAN nyawa…

KEKASIH ALLAH jg pernah mengalami CINTA..

“Demi Allah, tidak ada ganti yang lebih baik dari dia, yang beriman kepadaku saat semua orang ingkar, yang percaya kepadaku ketika semua mendustakan, yang mengorbankan semua hartanya saat semua berusaha mempertahankannya dan … darinyalah aku mendapatkan keturunan.

Bergitulah cinta RASULLULAH SAW kepada saidatina khadijah.. seorang isteri sjati, muslimah yg segenap kemampuan diri berjuang/BERKORBAN demi ISLAM.

Saya juga pernah merasai mencintai, ahmm..tak perlulah saya ceritakan..agak jengkel di sini.. saya akan simpan cinta saya sebagai PENGALAMAN dan PENGAJARAN buat saya.. walaupn saya xpernah merasai dicintai, saya akan terus BERKORBAN demi cinta dan islam..

Aku mencintai engkau tanpa keraguan dalam hatinya,
padahal kebanyakkan cinta adalah fa-amorgana,
ingin aku katakan padamu dengan tulus,
cintaku padamu terukir zahir dan halus,
jika dalam jiwaku tertanam kebencian,
akan akucabik seluruh penutupnya dan aku buangnya,
Sungguh! tiada yg ku ingini darimu selain cinta
Sungguh! tiada yg aku ucapkan padamu selain cinta
saat aku terggelam dalam samudera cinta
hamparan bumi seolah kering binasa
manusia umpama buih-buih di lautan
penghuni maya umpama debu berterbangan..

Mereka adalah cinta hati saya..IBU BAPA saya..En Musa dan Pn Zanah, anak-anak sedara yg saya sanyangi, keluarga, kawan-kawan serta muslim sekalian….” saya akan terus BERKORBAN untuk kebahagian KITA bersama”

ya BERKORBANLAH DEMI cinta yang benar, namun janganlah kita SEKALI-KALI melakaui batas2 AGAMA.. kerana AGAMA LAH KITA BERCINTA..Ingatlah CINTA UTAMA KITA.. KEPADA yg ESA.

PEKERJAAN sebahagian daripada HIDUP

“helo, apesal..mesin rosak lagi ker.. along x dtg?.. kenape dia tak datang.. asyik mc jer..aku ni tengah cuti2 pun ko kacau..aku nak rehat juga” itulah kata2 yg saya selalu dengar dari seorang sahabat saya apabila berkunjung ke rumah saya di waktu cuti mingguan.

‘aku x tahan la macam ni lan, rasa nk cari kerja lain jer’ ko xde lubang-lubang keje kosong ke kat umt tu..serentak kawan saya bertanya selepas menjawap talian telefon td.. saya hanya mampu tersenyum…

Sekali dgr pekara tu macam biasa belaku kepada org lain juga.. ya hari-hari kita berlalu dengan pekerjaan yg kita lakukan.. kadang2 kerja yg kita lakukan terasa amat membosankan dan adakala juga perkerjaan yg kita lakukan itu, betul2 mengembirakan/memuaskan hati kita..

Dalam Islam, pekerjaan mempunyai taraf kemuliaan yang tinggi yang tidak ada tolok bandingnya dengan agama dan juga kebudayaan lain. Islam memandang tinggi setiap pekerjaan yang diakui sah dari segi hukum sebagaimana penghormatan yang diberikan oleh Rasulullah terhadap pengikutnya yang pernah mengajukan soalan kepada baginda yang bermaksud : “Hai Rasulullah, apakahpendapat tuan mengenai kerja saya? Baginda bertanya : Apakah pekerjaan kamu? Jawab orang itu : Pembuat pukat. Lalu baginda bersabda : Pekerjaan kamu adalah pekerjaan bapa kita nabi Adam as. Ia adalah orang yang pertama menjalin pukat yang diajar oleh Jibril.”

Alhamdullilah.. walaupun sekarang saya masih seorang pelajar, namun saya telah ditawarkan untuk mengajar di umt. Saya berSyukur kepada Allah..UMT menanggung semua pebelanjaaan pengajian saya..dan sy merasa amat bertuah kerana bidang pekerjaan ini adalah bidang yg saya memang idam-idamkan sebelum ini..

Apa yg penting DALAM KEHIDUPAN ini, kita perlulah JUJUR, IKHLAS serta mengangap semua PEKERJAAN kita adalah SEBAHAGIAN IBADAH kita kepada ALLAH SWT. semoga dengan keikhlasan dan keCINTAAN kita kepada ALLAH memboelhkan kita merasa NIKMAT PEKERJAAN YG KITA LAKUKAN…

aWAN KalAU DapatKu CaPai, MaKA SaKtiLah HaMBa..

CINTA SANG RATU.. bergitu la tajuk novel ni KARYA awang murshid.. seorang penulis yg terkenal dengan novel triller..

saya dulunya bukan srg peminat novel, malah membaca buku macam tu langsung xdok niat dalam hati.. tp setelah mndapat suntikan dr seseorang yg minat novel ni, Sy macam da jadi terpengaruh dengan novel-novel melayu ni.

Tp saya tak nafikan sebelum sy jd peminat novel-novel melayu, sy ade la juga baca novel..biasenye saya baca waktu cuti semesta universiti.. biase adik saya selalu juga beli novel-novel nie..

SEHINGGALAH satu masa, SAHABAT saya beli novel yg bertajuk ‘UNGU KAMILA’ yg juga karangan awang murshid.. ketika itu, saya merasa satu kelainan dalam novel tersebut.. selepas tu saya pun sedikit demi ssedikit terasa ingin membaca novel-novel melayu ni..

SEINGAT saya, NOVEL YG pertama saya BELI adalah novel ‘AYAT-AYAT CINTA’..tulisan habiburrahman el shirazy..novel yg berkonsepkan cinta islamik ini memang sangat memberi pelajaran kepada saya.

Setakat ini lebih kurang 8 buah novel telah saya BELI..ade juga saya pinjam sahaja, tanpa membelinya.. YG terakhr adalah CINTA SANG RATU.. walau da lama dikeluarkan, namun CERITANYA mmg sangat MENARIK..

Ya, tak perlulah kita segan untuk ‘MEMBACA’ bahan-bahan imiah ini..walaupun novel-novel melayu ini mungkin ada yg agak melalaikan, tp sejak saya membacanya IANYA KADANG-KADANG MENJADI PENGAJARAN pada saya.. yg baik jdkan teladan yg buruk jadikan sempadan..’sabar,tekun,rajinlah MEMBACA’

faHaMI baHASA TErenggANU

masjid terapung KUALA TERENGGANU

salam, sebab saya org TERENGGANU..jadi untuk memudahkan SAHABAT2 semua paham bhasa saya..so disni saye terangkan sket berkenaan bahasa/loghat terengganu nie..

RAMAI sahabat2 dr luar Trangnung biasenye degor org ganu cakap.. org ganu ni suke tmboh2 ..huruf ‘gg’ dibelakang pekataan yg berakhr dengan hrf ‘n’.. cth macam jadi ‘macang’.. DAN antara perkataan2 yg selalu kita gunakan adalah seperti:

bah – bas ,

bahang – pukul i.e. kena bahang – dipukul,

bowok – bawa

ceroh-nerang – terang-benderang

dok rok – letih, tidak bertenaga

gemok mettong – terlalu gemok

makang pulut – kenduri, biasanya kenduri kahwin

panah dering – cuaca panas yang melampau

peng – ais, cth: milo peng – milo ais

Utk tambah lebih menarik lagi terdapat perkataan- pekataan yg ditambah pada sesuatu pekataan lain contoh nye:

comel lettir

sejuk teruh

masing(masin) rebing

hitam legit

putih leput

pendek dekoh

DISINI saya ingin ‘kabo’ bertapa KAYAnya bahasa org terengganu, MEREKA dapat menggunakan bahasa dengan yg membolehkan sesuatu perkataan itu disebut dengan begitu mendalam maknanya. SEPERTI ‘pendek dekoh’ ..ianya memberi maksud sesuatu yg terlalu pendek.. sehiggakan mengatasi pendek yg dimaksudkan oleh kebayakkan org.. Oleh itu HARGAI dan HORMATILAH bahasa KITA DAN ORG LAIN..

Salam Pengenalan Buat Semua

iniLAH saYA…HENCEM DOK..hehe

Salam perkenalan kepada sahabat2 semua.. ni baru first time saya nk nk menceburi dalam bidang blog nie.. bukan ape da lenning org pakat main blog belake..so sy pn terasa nk tulis ssuatu juga la.. diharap tulisan2 saya akan memberi manafaat kepada kita semua …Dan juga diharap dapat la sahabat2 bg padangan dan komen yg membina…trm kasih..